Ingrijirea si inflorirea orhideei

 In acest articol vom vorbi despre orhideele Phalaenopsis: ingrijire si inflorire.  

  Cred ca prima orhidee am primit-o acum 4 ani si jumatate. Normal ca am primit-o inflorita, extrem de bogata si sanatoasa. Au tinut florile cat au tinut si apoi orhideea facut o pauza cam lunga dupa parerea mea... cam 1 an in care nu a mai scos nici o floare. Imi aduc aminte ca in perioda aia cautam si citeam tot ce gaseam despre cum sa imi fac orhideea sa infloreasca. Nici nu mai stiu daca am urmat sau nu sfaturile... Intre timp am dobandit destula experienta sa imi dau seama ce trebuie sa fac ca orhideele mele (acum am vreo 6) sa infloreasca. Acum infloresc in fiecare an iar florile tin cateva luni bune...

   Recomandat:

1.  Plasati orhideea intr-un geam cu orientare estica (daca este posibil)

Soarele de dimineata este mai bland (chiar si cel din timpul verii); Orhideele (contrar a ceea ce se spune) iubesc soarele, nu soarele puternic pentru ca, desi le place soarele si le face sa infloreasca, soarele puternic le arde frunzele si dupa parerea mea degeaba ai o orhidee extrem de bogat inflorita daca frunzele sunt galbene;

Orhideea anul trecut



2.  Luati orhideea din geam in timpul verii daca zilele de soare puternic sunt consecutive (de exemplu anul trecut cum am avut o vara extrem de ploioasa eu am last-o mereu in geamul cu orientare estica; anul acesta am lasat-o toata vara, s-a ingalbenit destul de tare dar acum are 4 tije de flori: 3 pe o parte si 1 pe partea cealalta, in comparatie cu anul trecut cand a avut doar 2.

Orhideea anul acesta - mai galbena dar cu mai multe tije





3. Udati orhideea de 2 ori pe saptamana in timpul verii daca temperatura din camera depaseste 28 de grade celsius

4. Desi nu este obligatoriu un mic ajutor de la un fertilizator este recomandat. Pe piata sunt extrem de multe firme care comercializeaza asa ceva. Eu persoanal am unul din guano, cumparat din magazine. Nu va pot spune cu certitudine daca el a ajutat sau nu la inflorirea orhideelor pentru ca le-am hranit pe toate cu acest ingrasamant dar cu siguranta soarele a ajutat mai mult.

Orhideele care nu au stat in fereastra au toate cate o tija. Doar cea care a stat la soare are 4 tije.

5. Folositi un pamant special pentru orhidee din coaja de copac. Acesta se gaseste in florarii. De ce este necesar un astfel de substrat? Pentru ca orhideele nu suporta umezeala statuta iar acest substrat se potriveste cel mai bine cu nevoia plantei de a nu avea apa statuta in ghiveci.

6. Nu este neaparat necesar un ghiveci din plastic transparent. Ghiveciul transparent ajuta deoarece orhideele fac fotosinteza atat prin frunze cat si prin radacini .

  Ce se intampla daca se foloseste un ghiveci mat?
  Nimic, orhideea va face mai multe radacini aeriene care vor face si ele, la randul lor fotosinteza.

  
De evitat:

1.Udarea excesiva a radacinilor: radacinile nu trebuie sa fie nici uscate, nici foarte imbibate cu apa deoarece apa in excess duce la putrezirea radacinilor.

Cum va dati seama ca ati udat excesiv orhideea?
Pe radacini si pe interiorul ghiveciului apre muschiul verde.

Cum va dati seama ca orhideele nu sunt udate suficient?
Frunzele mai vechi sunt incretite/ ridate.


2. Daca nu au lumina destula, orhideele ca si alte plante, se orienteaza cu frunzele inspre lumina ceea ce duce la rasturanarea plantei daca toate frunzele cresc in aceeasi directie (asa cum mi s-a intamplat mie).
 

7. Diferenta dintre tija si radacina.

  Cu totii confundam cateodata racinile orhideei cu tijele. Diferenta intre cele doua este ca tija are varful mai ascutit si suparafata mai neteda pe cand radacina are varful mai rotund si suprafata iregulara.
O alta diferenta ar fi localizarea: tijele cresc de cele mai multe ori intre 2 frunze desi nu este neaparat necesar dar cu siguranta radcinile cresc de la baza plantei.

In poza de mai jos se poate vedea tija, intre frunze, cu varful ascutit iar mai jos  o radacina.


La cat mai multe flori!

Comments

  1. Buna seara. Multumesc pentru informatiile furnizate. Arata foarte bine orhideele tale. Am si eu cateva si te rog sa ma lamuresti cu o problema. Care este, dupa parerea ta, cea m,ai buna modalitate de udare, scufundarea ghiveciului pentru o perioada de timp( si aici sunt in dilema la cate variante am citit) sau udarea obisnuita prin turnarea apei peste substrat, sttind ca sunt foarte pretentioase in special la excesul de apa.
    O seara buna si LA MULTI ANI ROMANIA!
    Cu respect,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buna seara domnule Rosciuc, in primul rand La multi ani pentru maine tuturor romanilor. Sa va spun sincer eu nu le-am scufundat niciodata. Eu le torn apa pe radacina si cam atat. De inflorti vad ca infloresc si o singura data era sa pierd o orhidee din cauza ca am psu prea multa apa: chia asta din imagini si i-am schimbat pamantul. Dupa cum vedeti de atunci nu am mai avut probleme cu ea. E adevarat ca eu nu le bag prea multa apa. Au intr-adevar probleme cu umezeala in exces dar nu ar trebui sa fie problema daca aveti ca si pamant coaja de copac si nu pamant normal: prin coaja de copac se scurge mai bine apa in exces si se usuca mai repede decat pamantul normal. Sincera sa fiu eu nu am timp sa le scufund pe toate in apa si sa le las 30 de min cum am ami citit si apoi sa le scot sa le asez la locul lor. E adevarat totusi ca le mai fac cate o baie in cada, cu dusul si le sterg frunzele cu o carpa curata. Dar cam asta este. Nu va pot spune care este cea mai buna metoda. Stou daor ca nu este necesar ca orhideea sa aiba apa mereu in farfurie.

      Delete
  2. Poate imi mai cumpar vreo orhidee pentru interior, dar deocamdata am doar din cele salbatice autohtone in gradina. Mai putina bataie de cap, chiar daca nu se compara :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dani, sa srii ca orhideele chiar nu sunt plante pretentioase si chiar merita sa ai macar una in casa. Stiu ca si acelea de gredina sunt foarte frumoase dar e bine sa ai ce admira si in timpul iernii.Nu stiu cum ar face fata caldurii din Grecia dar daca ai si umiditate ar fi perfect. Cu cat este mai cald cu atat au nevoie de mai multa umiditate.

      Delete
  3. Din experienta mea, cel mai usor de udat este modul obisnuit, ca orice planta, daca ai si o masca de ghiveci cu ridicatura aceea specifica celor de orhidee, este perfect, acea ridicatura impiedica apa sa stea pe radacinile de la baza ghiveciului.
    Daca imi amintesc eu bine cel mai bun pamant este ;Compo', este mai scump dar are mai multa coaja, se poate pipai prin ambalaj.La Dedeman am gasit mai mereu orhidee bune, ieftine, cu mai multe tije,au si destule reduceri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Myky, sa stii ca mie nu imi plac mastile alea de orhidee. Mi se pare ca impiedica aerul sa circule in ghiveciul orhideei. Mi-am cumparat si eu dar le folosesc in alt scop. Compo este intr-adevar foarte bun dar ultima data am cumparat Floria si am fost extrem de multumita. Are bucatile de scoarta mari, exact asa cum ar trebui pentru orhidee. Nu am mai cumparat demult o orhidee. Eu inca plang dupa Bricostore care era aproape de mine si mergeam mereu. Aveau orhidee superbe, mai ales de sarbatori!

      Delete
  4. Cum as putea scapa de muschiul verde din ghiveci? Am de cativa ani orhidee dar niciodata nu au facut muschi. Multumesc pentru indrumare

    ReplyDelete
    Replies
    1. Singura solutie este sau sa spalati ghiveciul sau sa il inlocuiti. Cred ca sa-l inlocuiti ar fi mai simplu si asa puteti curata si radacinile. Cele uscate sau putrezite trebuie taiate. Doar ce e verde si sanatos trebuie sa ramana in ghiveci. Eu am facut niste gauri pe lateralul ghivecelor pentru o buna ventilatie a radacinilor. Imi cer scuze pentru raspunul intarziat!Dintr-un anumit motiv, nu mai primesc mail in momentul in care cineva comenteaza pe blog.

      Delete
  5. Am si eu una, dar nu a mai inflorit de ceva vreme.

    ReplyDelete

Post a Comment